שיתוף פעולה חדש: תעשייה - אקדמיה

אחד האתגרים המשמעותיים שעומדים בפני החברה בישראל, מערכת החינוך והאקדמיה הוא כיצד להכין סטודנטים לעולם התעסוקה החדש, שבו המקצועות משתנים במהירות ומקצועות חדשים נולדים בקצב שגם האקדמיה וגם שוק התעסוקה מתקשים להתמודד איתו. 

לאור הקושי והאתגר ההולך ומחריף, קולה של הביקורת כנגד הממשק אקדמיה-תעסוקה הולך וגובר. בין הטענות המועלות חדשות לבקרים:

  • קורלציה נמוכה בין רמת ההשכלה לתפקוד בעולם התעסוקה.
  • לימודים אקדמיים שאינם רלוונטיים לשוק העבודה בחלק ניכר מהתחומים (מדעי המחשב, הנדסה וכיוב).
  • אקדמיה שאיננה מכשירה לשוק העבודה של המאה ה-21. 

זהו נושא אסטרטגי, בעל השפעה מכרעת על חוסנה החברתי והכלכלי של ישראל, עם משמעויות מרחיקות לכת על הקשר שבין אקדמיה לתעסוקה כבר היום.

למרות זאת, אין עדיין תשובות ברורות או חד משמעיות לשאלת הקשר בין השכלה גבוהה להכשרה מקצועית ומוכנות לעולם התעסוקה, לצורך בשינויים, מה הם השינויים הנדרשים וכיוב'. ברור שכלל השחקנים בממשק מערכת החינוך-אקדמיה-תעסוקה צריכים לחשב מסלול מחדש כדי להכין את הסטודנטים לעולם תעסוקה שאף אחד לא יודע היום איך הוא ייראה בעוד עשר או עשרים שנה.

לאור זאת, ארגון "בשער" יחד עם התאחדות התעשיינים משיקים שותפות שמטרתה לבחון באופן מעמיק את הנושא ולגבש המלצות וקווי פעולה להיערכות משרדי הממשלה לאתגרי העתיד בממשק אקדמיה-כלכלה-חברה-תעסוקה. החודש התכנס הוועד המנהל של השותפות למפגש ראשון להשקת השת"פ.