צו האופנה

"צו האופנה" בהגשת קרן מור, הסדרה משודרת בימי חמישי בשעה 21:30 בערוץ 1.

איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים בשיתוף נפתלי גליקסברג , אולפני הרצליה וערוץ 1 שמחים להזמינך לצפות בסדרת הטלוויזיה המופתית :

 "צו האופנה" – בימי ה' בערוץ הראשון

סדרת תעודה חדשה, בהגשת קרן מור,

מבית היוצר של נפתלי גליקסברג ומחלקת התעודה של הערוץ הראשון

בוחנת כיצד השפיעה האופנה על תהליכים היסטוריים,

כלכליים, תרבותיים ופוליטיים במדינת ישראל.

 איך השפיע הלבוש על המציאות הישראלית?

 

בסדרה תמונות סטילס וקטעי וידאו נדירים ומשתתפים בה מומחים, אנשי אקדמיה, סטייליסטים, עיתונאים והיסטוריונים של החברה היהודית והישראלית.

 

"צו האופנה"-  ימי חמישי ב-21:30

בערוץ הראשון ובאפיק 511 ב-HD

 

"צו האופנה" – סדרה חדשה בחמישה פרקים בהנחיית קרן מור, מבית היוצר של נפתלי גליקסברג ומחלקת התעודה של הערוץ הראשון, תשודר מיוני בשעה 21:30 בערוץ הראשון.

 

מומחים ובהם פרופ' עוז אלמוג (היסטוריון, ראש החוג להיסטוריה של עם ישראל באונ' חיפה), ד"ר שושנה רוז מרזל (חוקרת  ומרצה באונ' בר אילן ובבצלאל), לאה פרץ (ראש המסלול לעיצוב אופנה, מכללת שנקר), דוד טרטקובר, רות דיין, רוני סומק, ליסה פרץ, שירה ברויאר, שלי גרוס, איתי יעקב, שהרה בלאו, צ'רלי ביטון, מיה דבש, פנינה רוזנבלום, קובי אוז, דודו בוסי, ששי קשת, דורין אטיאס (מלבישה ומבקרת אופנה), איימן חדד ואחרים, משתתפים גם הם בפרקים השונים.

 

יותר משלוש שנים של עבודת תחקיר, חומרי ארכיון ובהם מאות תמונות סטילס נדירות, עשרות קטעי פילם ווידאו הנחשפים לראשונה, ראיונות, שחזורים והפקות אופנה מגוונות. אלו הכלים שאפשרו לנפתלי גליקסברג, יוצר הסדרה, ולצוות שעבד לצדו (הבמאים מויש גולדברג ויואב גורפינקל וחגית בן יעקב, המפיקה בפועל), לבחון כיצד משקפת האופנה בישראל תהליכים היסטוריים, כלכליים, תרבותיים ופוליטיים. הסדרה בוחנת את השאלות אם קיימת בכלל אופנה ישראלית, אם התגבשה כאן תרבות ייחודית לאזור ולמדינה ומי ומה השפיעו על תוצאות המראה של מנהיגים, סוחרים, נשות עסקים, זמרים מזרחיים, חרדים, ערבים, קיבוצניקים וספורטאים.

 

הסדרה עוקבת אחר השינויים במאפייני הלבוש הישראליים מאז ימי העליות הראשונות ועד היום, ומשקפת את התהליך שעברה החברה הישראלית, על מרכיביה השונים, מראשית ההתיישבות בארץ ועד היום. מבט על ארון הבגדים הישראלי המשתנה חושף את הדיאלוג והשבר שבין היהודי הישן לחדש, בין העירוני לפריפריאלי ובין האינדיבידואל לקולקטיב.

עוד בוחנת "צו האופנה" מי הם גיבוריה וקורבנותיה הראשיים של האופנה.

 

"חלוצים באופנה" (פרק ראשון, יום חמישי, 9.6, 21:30), במאי יואב גורפינקל.

שאלת הזהות, שאפיינה את גלי העליות בראשית המאה העשרים, באה לידי ביטוי במגוון הבגדים שלבשו אז היהודים תושבי הארץ, האשכנזים והספרדים בני היישוב הישן, המשמרים זהות יהודית היונקת מתרבות אשכנז ומארצות ערב, והשואבת השראה, בין היתר, גם מחיילי האימפריה הטורקית ששלטה בארץ ישראל באותם ימים.

קולפק צ'רקסי עם עבאיה ערבית, כובע אירופי מפואר עם שמלת ת'וב רקומה ואבנט חיזאם הם רק חלק מהשילובים שהיה אפשר למצוא ברחובות ירושלים וברחבי הגליל בראשית המאה ה-20.

אל תוך הקרנבל המקומי מגיעים חלוצי העלייה השנייה, אשר "היהודי הישן" זר להם לחלוטין, ומציעים סגנון חדש, הנובע מתוך הקולחוז הרוסי, קשיי החיים והעוני הרב, אבל הופך לאידיאולוגיה לכל דבר; כזו שמקדשת את הרישול, את הפשטות ואת הנוחות, ובמידה רבה מלווה אותנו עד היום.

מהעבר האחר של המצר האידיאולוגי מגיעים בורגני העלייה הרביעית והחמישית, היהודים "המשכילים", ומקימים בארץ תעשיית טקסטיל מפוארת שהביאו מאירופה. אותם חלוצים בורגנים מניחים את היסודות לאורח חיים בורגני עירוני חילוני, שמתבטא, במידה רבה, בעיסוק באופנה ובסגנון.

 

"בגדים לכול" (פרק שני, 16.6, 21:30), במאי יואב גורפינקל.

הקמת המדינה וגלי העלייה שבאו בעקבותיה מביאים למפגש תרבויות ומלבושים.

המדינה החדשה, בראשותו של הדוגמן הראשי דוד בן גוריון, "משווקת" במרץ סגנון אופנתי, הנטוע עמוק בחלוצי העלייה השנייה והשלישית - הצבר, היהודי השרירי החדש, אשר מוחק כל שריד ליהודי המסורתי.

דמותו של המאצ'ו הגברי, האייקון הישראלי המובהק, מייצרת זהות חיילית, גברית.

המוני העולים מארצות צפון אפריקה, שהביאו איתם מסורת וסגנון לבוש אחרים לגמרי, נתקלים במכבש הצברי ונאלצים לפשוט את העניבות והחליפות ואף את כיסויי הראש למיניהם ולעבור למכנסי חאקי קצרים, כובע טמבל וסנדלים תנ"כיים.

 

"מדים במודה" (פרק שלישי, 23.6, 21:30), במאי מויש גולדברג.

מלחמת ששת הימים גורמת לאחת האנומליות המזוהות ביותר עם הרחוב הישראלי.

תקופה זו מביאה את הזהות היהודית-ישראלית לאחת הטלטלות החזקות שידעה, וגלי ההדף שלה נמשכים עד היום:

מדים במודה ובכל מקום, ולצדם חצאיות מיני, ג'ינס, פדלפון ושאר אופנות, שהביאו עמם מתנדבים מארצות אחרות.

בשילוב נדיר מגלה ישראל את "המזרח הקרוב", בזמן שהעולם כולו שבוי באופנת "המזרח הרחוק".

הגלביות ורקמות עזה ובית לחם הופכות, באמצעות חברת "משכית" של רות דיין ומכון היצוא הממשלתי, לבגד הישראלי הרשמי.

באותם ימים בלטו המתנחלים, שהחלו להיבדל אט-אט מהנרטיב הישראלי החדש ויצרו נרטיב עצמאי, שבא לידי ביטוי בלבושם.

 

"תופרים חליפות" (פרק רביעי, 30.6, 21:30), במאי מויש גולדברג.

מנחם בגין, איש החליפות והשיער המשוח בקפידה, מחליף בשלטון את בן גוריון ויורשיו, לובשי המכנסיים הקצרים והסנדלים.

המזרחים, בני הדור השני, בניהם של מי שנכנעו למכבש התרבות בשנות החמישים, מביאים את אופנת הרוקנרול והדיסקו והופכים למובילי אופנה (מגמה זו נמשכת עד היום, בדמות בני הדור השלישי – המטרוסקסואלים).

להקות קצב וזמרים מזרחיים מורדים בצו הנזירי והמרושל וחוזרים לחליפות המהודרות שפגשו בבית אבא.

מחיקת הזהות גובה מחיר: המזרחים חוזרים אמנם להתהדר בלבושם, אך המסורתיות, שאפיינה את דור ההורים ואת דור הסבים, נעלמת מהלבוש של המזרחי המתחדש.

האינפלציה הדוהרת גורמת לתחושה של "אכול ושתה כי מחר נמות", ואליטות חדשות, נהנתניות ואופנתיות, נכנסות לתמונה. הפערים ההולכים וגדלים בין השכבות באים לידי ביטוי במלחמת המותגים והחיקויים, וברווח שבין כיכר המדינה לשוק בצלאל.

הזהות הישראלית החדשה מתחילה לגלות סממנים של מחיקת כל זהות יהודית ונטייה לאמץ סגנון בין-לאומי.

 

"עם הבגד" (פרק חמישי, 7.7,21:30 ), במאי נפתלי גליקסברג.

תהליך ההתפוררות של דמות הצבר והניסיון לגבש זהות קולקטיבית חדשה מחזירים את החברה הישראלית לקהילתיות ושבטיות.

הבולטים בשבטים הללו הם המתנחלים מחד גיסא, החרדים מאידך גיסא והערבים, כצלע נוספת, המאירה את הזהות היהודית-ישראלית באור יקרות. סיפור הלבוש של תושבי ההתנחלויות נובע מהנרטיב של היחס של מדינת ישראל להתנחלויות ולמתנחלים (בפינוי סיני המתנחלות לובשות מכנסיים ובפינוי גוש קטיף הן עוטות שכבות של חצאיות). החרדים, לעומתם, מנותקים מהאידאולוגיה הישראלית אך מושפעים עמוקות מהעולם העסקי. המותגים הופכים לחלק מרכזי בארון הבגדים החרדי. גם הנשים החרדיות עוברות תהליך מורכב של זהות, הנעה בין העולמות, ומושגי הצניעות לובשים ופושטים צורה. המגזר הערבי, מצדו, מתכתב עם העולם שבחוץ ומוצא את השראתו בלבנון ובמדינות ערביות אחרות.

כך, בשלהי המאה העשרים ואחת, הזהות היהודית נפרדת לה מהזהות הישראלית, שנפרדת מהזהות הערבית, ונוצרות זהויות קהילתיות אשר מתחברות לשורשיהן (גם אם מתכתבות או יונקות השראה מהזהויות שלצדן).

 

יוצר הסדרה ועורך ראשי: נפתלי גליקסברג.

במאים: יואב גורפינקל, מויש גולדברג, נפתלי גליקסברג.

תסריט: מויש גולדברג.

עורכים: יוסף גרינפלד, איתי אוניק, עליזה אסקירה.

צילום: שי כהן – ערוץ 1.

ייעוץ מוסיקלי: רוני ידידיה.

מפיקה ראשית: חגית בן יעקב.

מפיקים אחראים: נפתלי גליקסברג, אפרת דרור.

הפקה משותפת של ערוץ 1, אולפני הרצליה ונפתלי גליקסברג- גליקסקום תוכן והפקה.

 

קרן מור - צו האופנה - הזמנה לצפיה   קרן מור - צו האופנה - הזמנה לצפיה

תאריך 2/06/2011 - 8/07/2011
מיקום ערוץ 1
מארגן האירוע איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה
הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
תוכן ושיווק אינטרנטי 
Bookmark and Share