צבי פלדה: ע"פ חוות דעת משפטית - האמנה שנחתמה ע"י איגוד המשתמשים בתובלה ימית, בנושא "התקשרות לשירותי שילוח בינלאומי", אינה מחייבת את 2,000 התעשיינים חברי התאחדות התעשיינים

28/01/2009

צבי פלדה: ע"פ חוות דעת משפטית - האמנה שנחתמה ע"י איגוד המשתמשים בתובלה ימית, בנושא "התקשרות לשירותי שילוח בינלאומי", אינה מחייבת את 2,000 התעשיינים חברי התאחדות התעשיינים; טוען: זהו מסמך הצהרתי בלבד וחסר נפקות משפטית.

האמנה שנחתמה ע"י איגוד המשתמשים בתובלה ימית, שעניינה התקשרות לשירותי שילוח בינלאומי, אינה מחייבת את 2,000 התעשיינים חברי התאחדות התעשיינים. כך טוען צבי פלדה, יו"ר התובלה בהתאחדות התעשיינים בהסתמכו על חוות דעת משפטית.

לדבריו, מדובר במסמך הצהרתי וחסר נפקות משפטית שלמעשה פוגע דווקא בבעלי המטען, יבואנים ויצואנים כאחד, ומפלם לרעה לעומת המשלחים.

פלדה קרא לתעשיינים להודיע למשלחים עימם הם עובדים, כי האמנה אינה מחייבת. כן קורא פלדה לתעשיינים להקפיד כי האמנה לא תוצג בסכסוכים ובדיונים משפטיים בין בעלי מטען ומשלחים, בשל חוסר התוקף המשפטי שלה.

מחוות הדעת המשפטית של עו"ד אילן אורלי שהועברה להתאחדות התעשיינים, עולה כי אמנת "התקשורת לשירותי שילוח בינלאומי", מעניקה למעשה זכויות מפליגות למשלחים מחד, ולא מגנה על זכויות המשתמשים בתובלה ימית, מאידך. עו"ד אורלי מציין בחוות הדעת כי האמנה פותרת את המשלח מאחריות להובלה ומעניקה לו הגבלת אחריות, אשר אפילו מובילים אוויריים אינם זכאים לה.  

כן עולה מחוות הדעת המשפטית כי מדובר באמנה המעניקה למשלח זכויות מפליגות העומדות בניגוד ובסתירה לדין ולפסיקה של בתי המשפט, ומאידך, האמנה אינה מגנה על זכויות  בעלי המטען.

לדברי עו"ד אורלי "לו היו משלחים מכסחים במו ידיהם את הסכם ההובלה האופטימלי ביותר שיכלו לחשוב עליו - לאבטוח שהיו יוצרים הסכם כל כך טוב וחד צדדי לטובתם, כפי שמהווה הסכם ההתקשרות לשירותי שילוח בינלאומי".

כך למשל, האמנה מתיימרת לקבוע את אופי היחסים המסחריים שבין משלח לבין בעל מטענים, השולח מטעניו באמצעות משלח בינלאומי, המוגדר כ"מישעיסוקו, כולו או חלקו, במשלוח מטענים מישראל לחו"ל ומחו"ל לישראל".

באמנה מוגדר במפורש כי המשלח יפעל "להסדרת השילוח הבינלאומי של המטען" ואח"כ גםלבחירת המוביל. לדברי עו"ד אורלי, נשאלת השאלה אם המשלח רק מסדיר את ההובלה, מדוע מוענקות לו זכויות של מוביל ? זכויות שאפילו מוביל ימי אינו זכאי להן באמנות הבינלאומיות.

זאת ועוד, האמנה גם קובעת למעשה כי שירותי השילוחכוללים גם שירותיעמילות מכס ושירותי מימון אשראי שנותן המשלח והיא מנסה להעניק להם את החסינות המוענקת למשלחים ללא שום בסיס.

בחוות הדעת המשפטית שהועברה להתאחדות התעשיינים, מציין עו"ד אילן אורלי כי בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית המשפט לערעורים, קבע לאחרונה בפסק דין כי משלח בהובלה ימית, אינו נחשב מוביל ואינו זכאי לחסות תחת כנפי האמנה המתייחסת למוביל ימי. כמובן שהוא שאינו זכאי להגנות הכלולות בה, והנה במסלול "עוקף בית משפט", עשו יד אחת ארגון התאגידים ואיגוד המשתמשים והעניקו למשלחים, את כל מה שבית המשפט סירב להעניק להם, בתמורה לכלום!!

הדפסשלח לחבר
דרונט בניית אתרים
תוכן ושיווק אינטרנטי 
Bookmark and Share