הצטרפות סין להסכם הרכש הממשלתי ב - WTO

21/02/2011

 

 

מדינת ישראל נערכת בימים אלה לבחינה מעמיקה של הצעת סין להצטרפותה להסכם הרכש הממשלתי (ה- GPA).

סין, אשר מצויה בתהליך הצטרפות להסכם ה- GPA מזה מספר שנים, הגישה ביולי 2010 את הצעתה המתוקנת למו"מ. ההצעה כוללת רשימה של גופי הרכש שצפויים להיכלל בהסכם. תהליך ההצטרפות מנוהל ע"י המדינות החברות ב- GPA בשני מישורים – מו"מ על גישה לשווקים הסיניים (רשימת הישויות, ספים, מוצרים ושירותים כלולים) וכן בחינת חקיקה סינית לעניין רכש ציבורי והתאמתה לעקרונות הסכם ה- GPA.

על פניו, פתיחה של השוק הסיני הממשלתי למכרזים בינלאומיים מהווה פוטנציאל מסחרי אדיר ייצוא הישראלי.

להמשך התהליך נדרש גיבוש עמדה פרטנית תוך זיהוי האינטרסים הספציפיים של ישראל ותחומי העניין בשוק הרכש הציבורי בסין.

 

להלן מספר נקודות אותן הדגישה האחדות התעשיינים בהקשר זה:

 

1.         כיום החוק המנחה בסין בנוגע לרכש ממשלתי הוא Government Procurement Law אשר משפר את רמת השקיפות הנדרשת במכרזים הממשלתיים, והוא דומה לרמה הנדרשת לחברות ה- GPA. החוק כולל כיום העדפה לתוצרת מקומית, אשר אנו מקווים שתוסר עם כניסתה של ישראל להסכם. יחד עם זאת, חוק זה אינו מכסה את רוב הפרויקטים הממשלתיים התשתיתיים, אשר כפופים ל Tendering and Bidding Law שתקנותיו ברורות הרבה פחות מה Government Procurement Law, בעיקר בכל הנוגע לדרישות רכש מקומי. יש להחיל את הסטנדרטים של Government Procurement Law גם על ה- Tendering and Bidding Law, על מנת ליצור ההדדיות המתבקשת מהסכם הרכישות הממשלתיות.

 

2.         תיקון החוקים המוזכרים לעיל הינו תנאי הכרחי לכניסת סין להסכם הרכש הממשלתי, ולדעתנו על סין לפרסם הטיוטות לחוקים אלו בטרם ייושמו.

 

3.         החלת הסכם הרכישות הממשלתיות על כל הגופים הכפופים ל- Tendering and Bidding Law, ויצירת רשימה "שלילית" של גופים אשר אינם כפופים היא האפשרות המיטבית למיקסום פוטנציאל היצוא לסין, והיא עדיפה בעינינו על יצירת רשימה "חיובית" עם מספר קבוע של גופים כפופים. אפשרות זו תמנע גם העברת פעילות הרכש הממשלתי מגופים כפופים לגופים חדשים אשר שמם לא יוזכר בנספחים להסכם.

 

4.         על סין להתקין התקנות הנדרשות למילוי הצהרתה בסעיף 46 של דו"ח קבוצת העבודה של ה- WTO לכניסת סין לארגון הסחר העולמי[1]. כמו כן, על החוקים לחול גם פרויקטים של עבודות ציבוריות.

 

 

5.         נוסף על חוקים אלה חוקק ב- 2009 National Indigenous Innovation Product Accreditation Law המעניק עדיפות ברכש לחברות אשר הצהירו כי מוצריהן מכילים חדשנות מקומית. קיים חשש כי קיום חוק זה לצד יתר החוקים הסיניים המתייחסים לרכש ממשלתי יוצר מערכת עוקפת להעדפת מוצרים המיוצרים בסין.

 

נודה על קבלת עמדתכם, ובפרט מהם הסקטורים ו/או הגופים הספציפיים שמהווים פוטנציאל מבחינת הייצוא הישראלי. כמו כן, נשמח לקבל תשומות מהתעשיינים שיש להם ניסיון מעשי בשוק הסיני, באשר לחסמים שקיימים בגישה למכרזים.

 

                       

 



[1]  The representative of China further confirmed that China would ensure that all state-owned and state-invested enterprises would make purchases and sales based solely on commercial considerations, e.g., price, quality, marketability and availability, and that the enterprises of other WTO Members would have an adequate opportunity to compete for sales to and purchases from these enterprises on non-discriminatory terms and conditions.  In addition, the Government of China would not influence, directly or indirectly, commercial decisions on the part of state-owned or state-invested enterprises, including on the quantity, value or country of origin of any goods purchased or sold, except in a manner consistent with the WTO Agreement.  The Working Party took note of these commitments

הדפסשלח לחבר
עזרה וכלים

התאחדות לשירות העסק שלך

מקדמים כחול לבן "מטה מיוצר בישראל"
ריכוז תלונות של יצרנים לגבי אפלייתם
לרעה,מול מוצרי ייבוא.טיפול בתלונות
מפעל הנתקל בהעדפת רכש מתוצרת חוץ
שלא על בסיס מחיר ואיכות.
ניהול פעולות הסברה לטובת
המפעל או המוצר.ועוד...
לפרטים נוספים

 

דרונט בניית אתרים
תוכן ושיווק אינטרנטי 
Bookmark and Share