צבי פלג מנכ"ל אורט ישראל: "ועד ראשי האוניברסיטאות קובר את החינוך הטכנולוגי "

"ההחלטה להעניק בונוס רק למקצועות ליבה בתיכון תפגע בתלמידי אלקטרוניקה ומחשבים"

מאמר בנושא החינוך הטכנולוגי והחלטת ועד ראשי האוניברסיטאות.

24/08/2011

בשנים האחרונות הגענו להכרה שהחינוך הטכנולוגי הוא נדבך בסיסי וחשוב למנוף הצמיחה הכלכלית במשק. על פי דו"ח מקינזי החלק של כלכלת האינטרנט מכלל התוצר הישראלי גבוהה יחסית ומגיעה ל6.4%.

נתון זה מעמיד את ישראל ביחד עם מדינות אחרות מובילות עולמיות בתחום. חלק מהתעשייה הזו כוללת ייצור שבבים ופיתוחי שבבים מתקדמים לשימוש תעשיית האינטרנט העולמית.

תמונת המצב הנוכחית מראה שלמרות זאת רק 37% מהתלמידים בכיתות י'-יב' בישראל כיום לומדים בחינוך הטכנולוגי, לעומת 46% בממוצע בקרב מדינות OECD ועוד יותר מזה במדינות האיגוד האירופי, שם עומד שיעור התלמידים בחינוך הטכנולוגי על 65%.

משרד החינוך בראשותו של שר החינוך גדעון סער לא נותר אדיש למציאות הזו ובתחילת השנה, הוחלט על הקצאת סכום של 250 מיליון שקל לפרויקט שנועד להזניק בכ-30% את מספר התלמידים בחינוך הטכנולוגי. אולם בשעה שיד ימין מובילה מדיניות אחת - יד שמאל מעבירה החלטות הפוכות.

בתחילת השבוע קבע ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) כי בכוונתו לשנות את השיטה שבה מחושב הבונוס שמקבלים תלמידי תיכון המעוניינים להתקבל לאוניברסיטה. לפי השיטה החדשה הבונוס יינתן רק עבור שמונה מקצועות הליבה, כלומר תלמידים שלומדים במגמות אלקטרוניקה, מחשבים, מדעית-הנדסית ביוטכנולוגיה מכטרוניקה וכדדומה  לא ייהנו מהבונוס. חשוב לציין שבעבר הוענק בונוס גם למקצועות במגמות אלה.

מרבית מתלמידי מגמות אלו לומדים מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות ואנו מברכים על הבונוס לנושאים אלו) בור"ה הסבירו את המהלך ברצונם, לעודד תלמידים לבחור בתחומי מדע ולא במגמות פופוליסטיות (לצמצם את המגמה שפשטה בשנים האחרונות לפיה נפתחות עוד ועוד מגמות בתחומים שונים ומשונים).

אולם, כפי שקורה פעמים רבות - רפורמה שבאה לתקן בעיה אחת יוצרת בעיות חמורות יותר במקום אחר. ההחלטה של ור"ה מערימה קושי דווקא על תלמידים שלמדו בחינוך הטכנולוגי בתיכון להשתלב באקדמיה, כך שלימודים טכנולוגיים הופכים חיסרון והמערכת האקדמית אינה נותנת כל תמרוץ ללמוד במגמות טכנולוגיות נדרשות.

בשורה התחתונה לא רק שההחלטה הזו עומדת בניגוד ברור לעמדתו של שר החינוך היא גם מנוגדת לצורך בהקמת תשתית של מהנדסים והנדסאים מהשורה הראשונה, שיאיישו תפקידים בצה"ל ובתעשיות עתירות הידע.

ההבנה וההכרה בצורך להכשרת הנדסאים ומהנדסים לתעשיות המחר חוצה כיום יבשות וימים, סין הודו, דרום אמריקה, ארה"ב ואירופה מקצות משאבים אדירים להכשרת כח אדם הנדסי, כאשר במדינות אלו חשיפת נושאי הטכנולוגיה בפני התלמידים מתחילה מגיל צעיר. רק ור"ה בהחלטותיה המוזרות בולמת את האתגר הענק בו ניצבת המדינה היום, החלטות שירוקנו את בתי הספר להנדסה באוניברסיטאות ובמכללות הטכנולוגיות מתלמידים כבר בעתיד הקרוב.

כדי להבין את האבסורד וחוסר התאום של המערכת יש להדגיש שבשנים האחרונות אימץ שר החינוך במשותף עם התאחדות התעשיינים ורשת אורט את תוכנית טכנאי-הנדסאי בגרות, תוכנית שבמסגרתה מפעלי תעשייה "מאמצים" בתי ספר ומאפשרים לתלמידי תיכון להתנסות במפעלים. לצד הידע, הניסיון ותחושת הערך, ההתנסות הזו מעניקה לתלמידים גם תעודת טכנאי-הנדסאי ובגרות מלאה ומאפשרת להם להשתלב במגוון תפקידים נחשקים בצה"ל ובהמשך לימודים באקדמיה במקצועות ההנדסה.

במקום שהמערכת תדבר בשני קולות כדאי שראשי מערכת החינוך וראשי ור"ה יישבו ביחד לקבוע מדיניות אחידה שתתאים לצרכי המשק, וזאת על מנת שתהיה יד מכוונת, עם תכנית ארוכת טווח שתעצב את יעדיה של מערכת החינוך לשנים הקרובות תוך התחשבות מירבית בצרכי צה"ל והתעשייה. צה"ל בלי הנדסאים ומהנדסים לא יכול לתפקד ובודאי שגם לא התעשייה.

בשלב זה, בהחלט ניתן לקרוא להחלטת ור"ה, החלטת חלם - האחד מקצה סכומים
להשקעה בחינוך טכנולוגי ומהצד השני באים אלה ומושכים את השטיח מתחת לרגליו.
מלמידת נתוני דו"חות ,
OECD
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דו"ח מקנזי וגופי מחקר
שונים, עולה תמונה עגומה של מערכת של פרדוקסים שכל אחד בה מושך לכיוון מנוגד
והאחד מנטרל את האחר.

צבי פלג הוא מנכ"ל רשת אורט ישראל

הדפסשלח לחבר
עזרה וכלים
התאחדות לשירות העסק שלך

מקדמים כחול לבן "מטה מיוצר בישראל"
ריכוז תלונות של יצרנים לגבי אפלייתם
לרעה,מול מוצרי ייבוא.טיפול בתלונות
מפעל הנתקל בהעדפת רכש מתוצרת חוץ
שלא על בסיס מחיר ואיכות.
ניהול פעולות הסברה לטובת
המפעל או המוצר.ועוד...
לפרטים נוספים

 

דרונט בניית אתרים
תוכן ושיווק אינטרנטי 
Bookmark and Share