העוקץ הסיני: פנים רבות לו (לגזור ולשמור)

עם עליית היקף הסחר עם מדינות מתפתחות מתרבים גם הדיווחים על חברות ישראליות ואחרות שנפלו קורבן לתרגילי עוקץ מצד גורמים שונים.

אנו נחשפנו למספר מקרים שבהם חברות ישראליות שילמו מחיר יקר, ובדיעבד ייתכן מאד שהיה ניתן למנוע את ההונאה.

בעמוד זה נעדכן על הונאות מסוג זה כדי למנוע הישנות מקרים דומים. חברות שחוו על בשרן חוויה דומה מוזמנות לדווח על המקרה לתומר קרוצ'י מאגף סחר-חוץ בהתאחדות התעשיינים. כדי למנוע פגיעה במוניטין, נוכל לפרסם את פרטי המקרה ללא שם החברה או פרטים מזהים אחרים.

אנו מדגישים בפניכם כי יש לנהוג בזהירות יתרה מול ספקים ושותפים במדינות מתפתחות. במידה ומתעורר ספק או חשש לגבי מהימנות הצד השני, נשמח להפעיל את כל האמצעים הקיימים בידינו כדי לוודא שלא מדובר במקרים מהסוג המפורט בעמוד זה.

מקרי עוקץ:

1. שליחת מוצר פגום/חלקי - בשיטה זו הלקוח מחוץ לסין מגיע אל הספק הסיני דרך חיפוש באינטרנט או דרך אתרי מסחר אלקטרוני דוגמת עלי-באבה.

הספק הסיני מציג חזות אמינה ובטוחה, המגובה באתר אינטרנט, כתובות, מספרי טלפון וכו'. הספק דורש תשלום מראש עבור המוצר, ואחרי שמקבל אותו הוא שולח ללקוח מכולה שתכולתה שונה מהמוצר שהזמין הלקוח. במקרה הרע מדובר במטען חלקי (במקום 20 טון מגיעים במכולה 6 טון), ובמקרים גרועים יותר מדובר בסחורה פגומה, חומרים לא מזוהים (כולל כימיקלים רעילים) או אפילו אבנים.

בשלב קבלת המכולה הספק כבר למעשה אינו קיים – אין מענה לאימיילים ולטלפונים, ולא נותר אלא להגיש תלונה לרשויות.

המלצות- לא להעביר תשלום מראש לספק לא מוכר, מחיר הסחורה נמוך ממחיר השוק – נורה אדומה, לבקש לקבל דוגמיות של הסחורה, לבקש פרטים מזהים של איש הקשר בצד השני, שימוש בשירותי בדיקה של הסחורה בנמל היציאה

 

2. הדוגמית נכונה, המוצר הסופי לא - גם כאשר הלקוחות מעט יותר זהירים ומבקשים לקבל דוגמית מהמוצר, מתרחש מצב שבו הספק שולח דוגמית של מוצר העונה על צרכי הלקוח, אך כאשר מגיע המטען/המכולה עם המוצר הסופי מתברר שהוא שונה מזה שנשלח בדוגמית ועליו סוכם מראש.

המלצות- לא להעביר תשלום מראש לספק לא מוכר, מחיר הסחורה נמוך ממחיר השוק – נורה אדומה, לבקש לקבל דוגמיות של הסחורה, לבקש פרטים מזהים של איש הקשר בצד השני, שימוש בשירותי בדיקה של הסחורה בנמל היציאה.

 

3. המחיר השתנה, לרעתו של הלקוח – קורה לעתים שהספק בסין והלקוח מעבר לים מסכמים על המחיר ותנאי החוזה מראש, ולאחר חתימת החוזה הספק הסיני מדווח ללקוח על שינוי חד במחירי השוק שמחייב תוספת תשלום ניכרת. חשוב לציין שהחוזה אמור לכלול מראש סעיף המתייחס למצב כזה.  

 

4. עוקץ שינוי חשבון הבנק בשיטה זאת ההונאה באה מצד גורם שלישי ומפילה בפח גם את הלקוח וגם את הספק הסיני. השיטה היא לפנות ללקוח הישראלי אחרי שכבר עבד עם הספק הסיני תקופה מסויימת ונוצרה מידה של אמון בין הצדדים. הלקוח מקבל אימייל מעובד החברה (לעתים שמו זהה לאיש הקשר הקבוע בסין) ובו עדכון של פרטי החשבון אליו יש להעביר את התשלומים החל מאותו יום, במקום החשבון הקבוע. בסופו של דבר נגרם נזק כפול – לספק המקורי שלא מקבל את התשלום, ללקוח שסביר להניח לא יקבל את הסחורה, ולשני הצדדים שאיבדו אמון זה בזה.

המלצות- לחזור אל איש הקשר המקורי בסין ולוודא מולו אם המידע נכון, להשתמש גם בטלפון ולא רק באימייל מחשש שחשבון האימייל נפרץ, לתעד את פרטי החשבונות וההעברות ולעקוב אם ישנם שינויים.

 

פרטי קשר: תומר קרוצ'י tomer@industry.org.il, +972.3.5198.752

הזמנה לסמינר מעשי הונאה ועוקץ שנערך ב-16.9.2014  הזמנה לסמינר מעשי הונאה ועוקץ שנערך ב-16.9.2014
הדפסשלח לחבר
עזרה וכלים
דרונט בניית אתרים
תוכן ושיווק אינטרנטי 
Bookmark and Share